Onsdag den 18. august 2021 blev Bille August tildelt Dansk-Svensk Kulturfonds hæderspris, og den svenske filminstruktør Amanda Kernell fik overrakt Fondens Young Generation Rejselegat.

Prisoverrækkelsen fandt sted på Sveriges Ambassade i København, og her følger et sammendrag af bestyrelsesleder i Dansk-Svensk Kulturfond Catherine Lefebvres tale til prismodtagerne.

”Dansk-Svensk Kulturfond udgøres af en gruppe mennesker fra forskellige dele af samfundet, fra Sverige og Danmark, der har som fokus at følge kulturen i begge lande, og som finder det yderst interessant at være en del af – og bevæge os rundt i -det dansk-svenske kulturlandskab. Dansk-Svensk Kulturfond har i år ønsket at hylde en yderst etableret stjerne på den dansk-svenske filmhimmel, nemlig Bille August.

Samtidig ønsker vi at hædre filminstruktøren Amanda Kernell med et Young Generation-rejselegat. Vi bad faktisk Bille August om at være med til at udvælge en interessant, ung filmskaber i det dansk-svenske felt, og han pegede på Kernell. Vi synes i fonden, at det giver god mening både at have den yderst affirmerede filmkunstner til stede her i dag, og at vi også med et rejselegat til Amanda Kernell kan pege fremad og bakke hendes virke og den unge generation af filmskabere op.

I år handler Danmarks bidrag til arkitekturbiennalen i Venedig om forbundethed eller connectedness. Arkitekterne Lundgaard & Tranberg stiller sammen med kurator Marianne Krogh det overordnede spørgsmål: Hvordan kan vi leve sammen? Det kan vi – ifølge dem – kun ved at insistere på vores forbundethed – for arkitekterne drejer det sig om klima, ressourcer og bæredygtighed, men også på et metafysisk plan er det et vigtigt begreb.

Bille August har allerede gennem årtier berørt os med sin filmkunst og med sit oeuvre. Og dét, som Dansk-Svensk Kulturfond i særdeleshed gerne vil pege på, er den dansk-svenske forbindelse og inspiration, som strømmer gennem Bille Augusts filmiske værk.

Når man bevæger sig ind i Bille Augusts verden får man netop den følelse af forbundethed. En følelse af fælleskab og forbundethed på mange planer – ikke mindst i det dansk-svenske og nordiske univers. Genkendeligheden griber ind i vore liv, og selvom Bille August signerer sine mesterværker som auteur, tilegner vi os hans film som var det vore egne fortællinger, og mærker dem som en del af os selv.

Cinemateket i København viste i sidste uge i samarbejde med Dansk-Svensk Kulturfond Bille Augusts vidunderlige film fra 2001 En Sang for Martin med fremragende introduktion af filmkritikeren og forfatteren Henrik Wivel. Gennem filmens rytmer, bevægende lydspor og formidable svenske skuespillere – for ikke at nævne det svenske sprogs storhed, musik og betydning – kunne man ikke andet end blive henført af den fascinerende svenske kulturarv, som Bille August så elegant bliver en integreret del af.

Arven går naturligvis tilbage til Bergman, også her kan vore to prismodtagere i dag finde hinanden: Amanda Kernell befinder sig nemlig netop nu i residency i Bergmans hjem på Fårö ved Gotland. Det er meget langt fra København, og det var hende derfor desværre ikke muligt at komme til stede ved prisoverrækkelsen. Selvom vi savnede Kernell meget den eftermiddag, er der også noget fascinerende i, at det faktisk er så afsides at befinde sig på Fårö – at det magiske Bergman-sted ligger så langt fra alfarvej i det – i hvert fald med dansk målestok – kæmpemæssige land Sverige!

Svenske og sydsamiske Amanda Kernell er opvokset i Umeå og har arbejdet med kortfilm siden 2006. Hun har taget afgangseksamen fra Den danske Filmskole og brød i 2016 igennem med den anmelderroste ”Sameblod” på bl.a. Venedig Filmfestivalen og Sundance Festivalen og er et etableret navn i filmens verden. Som instruktør og manuskriptforfatter har hun allerede i en ung alder markeret sig med stærke, personlige, engagerede og vedkommende film.

Filmkunsten har tidligt vundet indpas både i Sverige og Danmark og er blevet en integreret del af vores fælles kultur og udtryk. Filmkunsten har udviklet et sprog, som vi i de nordiske lande kan genkende og føle os hjemme i, og som vi med stolthed viser frem i verden. Jeg tror, at vi er mange, som på en eller anden måde føler os som ambassadører for den filmkunst, der bliver skabt i Norden – ikke mindst i Danmark og Sverige.

Lige nu er Bille August på alles læber med filmen Pagten, som høster mange roser. Selv har jeg altid tilskrevet Karen Blixens åbenhed mod verden, at hun voksede op på et sted, hvor man rent fysisk kunne se over til Sverige. Dét at kunne se det andet – konstatere og integrere det i sit univers – kom til at betyde alt for hendes værk og liv. Og på den måde er ringen måske sluttet. På den måde bliver vore to landes nærhed igen en generator for kunstnerisk skabelse og udsyn.

Med dybe rødder både i den nordiske muld og den store verden repræsenterer begge filmskabere en tæt forbindelse til deres ophav og samtidig netop den Blixenske åbenhed mod verden.

Om prismodtagerne kan det siges, at de begge rører os gennem deres kunst, bevæger vore hjerter og for Bille Augusts vedkommende gennem mange år har akkompagneret vore liv. Gennem det filmspor, der udgør en væsentlig del af livets puslespil, er der mange dybe lag at hente, og begge prismodtagere trækker dem frem gang på gang og åbner døre til nye stemninger og inderste sfærer.